Pinlock – czym jest i dlaczego tak bardzo go potrzebujesz?

To obowiązkowa pozycja dla KAŻDEGO motocyklisty

W skrócie
  • Zapomnij o parującej szybie w kasku - kup pinlocka!
  • Pinlock to najlepszy i najskuteczniejszy sposób
  • Jak go zamontować i czyścić? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule

Kiepskiej jakości kask w połączeniu z wysoką wilgotnością powietrza, deszczem lub chłodem sprawia, że wizjer kompletnie paruje poprzez ciepłą parę wydobywającą się z ust. Aby przez cały rok jeździć bezpiecznie, komfortowo i nie stresować się ograniczeniem pola widzenia należy dokupić dedykowany pinlock, który montowany jest na wewnętrznej stronie szyby.

Kilkanaście lat temu, aby poradzić sobie z parującą szybką w kasku trzeba było skorzystać z bardzo starego sposobu, który sprawdzał się zarówno w kasku motocyklowym, googlach narciarskich, jak i tych, które służą do pływania. Przy użyciu śliny i rozsmarowaniu jej na wewnętrznej stronie wizjera można było znacznie ograniczyć parowanie. Dziś na szczęście nie musimy sprowadzać się do takich zamierzchłych pomysłów, bo gotowym rozwiązaniem jest zakup pinlocka, czyli bardzo prostej nakładki na wewnętrzną stronę wizjera, która dzięki swojej budowie zapobiega parowaniu i tym samym ograniczania widoczności.

Jazda motocyklem znacznie zmieniła się na przestrzeni lat, a zarówno same maszyny, jak i przede wszystkim akcesoria są w stanie niewiarygodnie podnieść komfort jazdy. Nie brakuje na rynku bezsensownych gadżetów, które kompletnie się nie sprawdzają, ale jest również całkiem spora lista tych, które każdy z was powinien posiadać. Na jej czele moim zdaniem jest pinlock.

Najważniejsze informacje:

  1. Bez pinlocka już nie ruszam się nawet na krótką przejażdżkę – każdy motocyklista powinien go mieć.
  2. Zapomnij na dobre o parującej szybie. Pinlock raz na zawsze rozwiąże ten problem.
  3. Pinlock to dodatkowa wkładka, która wpinana jest po wewnętrznej stronie głównego wizjera i zapobiega parowaniu szyby.

Przeczytaj koniecznie:

DB killer – co to jest, jak działa i jak go dobrać?

Czym jest pinlock?

Zapewne nie raz słyszeliście tą tajemniczo brzmiącą nazwę, która towarzyszy najróżniejszym debatom i dyskusjom zarówno na zlotach, jak i również na forach internetowych. Pinlock to dodatkowa wkładka, która wpinana jest po wewnętrznej stronie głównego wizjera. Ten specjalnie przygotowany dla motocyklistów system antyparowy składający się warstwy cienkiego i przeźroczystego materiału z silikonową uszczelką, który oddzielony jest od szyby cienką warstwą powietrza. Dzięki temu powstaje efekt termiczny, który zapobiega parowaniu wewnętrznej powierzchni szyby w kasku motocyklowym.

Jak działa pinlock?

Przyglądając się pinlockowi z bliska zauważycie, że na krawędzi znajduje się wystający pasek silikonu, który jednocześnie jest uszczelką. Dzięki takiemu rozwiązaniu pomiędzy nim, a wizjerem kasku znajduje się warstwa powietrza, która nie ma możliwości dopływu z zewnątrz. Uzyskujemy wówczas efekt podwójnej szyby, który zapewnia odpowiednią warstwę izolacyjną. W efekcie sama szyba może być zima, ale pinlock nie ochłodzi się, a dzięki temu nie skrapla się na nim woda z wydychanego powietrza.

Tego motocyklistę denerwowała parująca szyba i wymyślił pinlocka

Pinlocka stworzył Derek Arnold, który jest angielskim wynalazcą i motocyklistą, który ponad 20 lat temu przez bardzo długi czas walczył z problemem parującej szyby. Przypadkowa wizyta na torze motocyklowym w Holandii sprawiła, że Arnold zainspirował się wyścigowymi kasami, których wizjery składały się z dwóch odizolowanych warstw zapobiegających parowaniu. Po powrocie do domu stworzył bardzo cienki wizjer z organicznego tworzywa, w którym kluczowa jest silikonowa uszczelka. Dzięki temu możliwy był już montaż w kaskach, które nie posiadały specjalnych uchwytów do przytwierdzenia. Wraz z rozwojem pomysł podchwycili producenci kasków motocyklowych, dla których standardem jest już produkcja wizjerów, które przystosowane są do montażu pinlocka.

Jak montuje się pinlocka?

Śmiem twierdzić, że zdecydowana większość oferowanych aktualnie kasków na rynku ma specjalnie przygotowane systemy mocowań (ang. pins), dzięki którym montaż dedykowanego pinlocka jest bardzo prosty. Nie straconego, jeśli wasz wizjer nie posiada dedykowanych uchwytów do jego montażu, bo bez problemu dokupicie uniwersalne pinlocki, które przyklejane są do szyby. Znacznie łatwiejsze jest to jednak, jeśli wizjer jest przystosowany do jego montażu.

Jak poprawnie zamontować pinlocka?

  1. Zdemontuj wizjer z kasku i dokładnie umyj go przy pomocy wody i miękkiej szmatki. Pamiętaj, aby zrobić to dokładnie i bardzo delikatnie, gdyż szybki w kaskach motocyklowych są bardzo czułe na użycie agresywnej chemii.
  2. Po dokładnym osuszeniu i pozbyciu się zacieków staraj się nie dotykać już palcami zarówno samej powierzchni szyby, jak i pinlocka.
  3. Wyprostuj nieco szybę, a następnie zamocuj pierwszą stronę pinlocka w specjalnie przygotowanym uchwycie. Jeżeli wizjer będzie wystarczająco wyprostowany to nie będzie żadnego problemu z montażem w drugim punkcie.
  4. Upewnij się, że pinlock szczelnie przylega do wizjera, dzięki czemu nie będzie możliwa wymiana energii ciepłej pomiędzy.
  5. Zamontuj ponownie wizjer w kasku.

Poprawna konserwacja jest niezwykle ważna

Akcesoria, odzież motocyklowa i kaski są niezwykle odporne na uderzenia oraz zderzenia, ale bardzo czule trzeba się z nimi obchodzić podczas systematycznej konserwacji oraz czyszczenia. Wykorzystywane materiały do produkcji są bardzo zaawansowane, ale jednocześnie producenci w instrukcjach obsługi podkreślają, jak ważne jest korzystanie z odpowiednich specyfików, aby utrzymać odpowiednie właściwości. Pamiętajcie, aby do czyszczenia waszego pinlocka nie korzystać z agresywnej chemii, która zawiera alkohol, ocet, silne detergenty czy rozpuszczalniki. To najlepsza droga, aby na na jego powierzchni pojawiła się tzw. skórka pomarańczy, a wy zostaniecie zmuszeni do zakupu nowego. Myjemy go dopiero do zdemontowaniu z wizjera i korzystamy jedynie z wody z dodatkiem obojętnego mydła. Po dokładnym opłukaniu wycieramy miękką ściereczką i pozostawiamy do całkowitego wysuszenia. Nigdy nie wycierajcie pinlocka papierem – rysy pojawią się na nim wraz z momentem pierwszego dotknięcia.

Zalecenia z instrukcji kasków marki Shoei:
Czyszczenie wkładki PINLOCK Należy zdemontować wkładkę PINLOCK z wizjera, wyczyścić ją wodą z dodatkiem łagodnego, obojętnego mydła. Następnie należy dokładnie spłukać oraz wytrzeć miękką ściereczką i pozwolić wyschnąć.

Ostrzeżenie: Do czyszczenia nie należy stosować żadnego z poniższych środków czyszczących: benzen, rozcieńczalniki, benzyna, alkohol ani innych rozpuszczalników organicznych. Takie środki czyszczące mogą spowodować uszkodzenie. Nie należy suszyć przy użyciu suszarki ani ognia.

Zdecydowanie warto!

Pinlock to proste, ale wyjątkowo skuteczne rozwiązanie, które zdecydowanie moim zdaniem powinno znaleźć się na liście standardowego wyposażenia nowych kasków. Dzięki tworzeniu warstwy powietrza między dwoma warstwami materiału, pinlock skutecznie zapobiega parowaniu wewnętrznej powierzchni kasku, co jest szczególnie niezbędne podczas jazdy w chłodne i deszczowe dni. Ma kilka wad, ale wystarczy kilka przejażdżek, aby przyzwyczaić się do jego obecności, a także zapamiętanie kilku kluczowych zasad, których należy się trzymać podczas czyszczenia, aby służył wam przez bardzo długi czas i w niezależnie od warunków gwarantował klarowność widzenia. Zdecydowanie wszystkim wam go polecam, aby na dobre przestać się denerwować parującym wizjerem i szczególnie przy niskich temperaturach unikać otwierania szybki.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button